בשנים האחרונות אנו עדים לאי בהירות לגבי מהותו של הייעוץ האסטרטגי לחברות. חוסר ההבנה או חוסר ההיכרות היה מתקבל בהבנה במידה והיה קיים אצל גורמים שאינם באים מהתחום העסקי, אך למרבה הצער, חוסר ההבנה לגבי המהות וחשיבות הייעוץ האסטרטגי לחברות קיים לעיתים גם ברמות הגבוהות במגזר העסקי. ניתן לראות לעיתים אף אצל מנכ"לים ויו"רים המבצעים את עבודתם נאמנה ובמסירות רבה במשך מספר רב של שנים, אך סבורים שהחברה שלהם לא צריכה אסטרגיה עסקית ממוקדת או מעבירים את האחריות לגבש תכנית שכזו בידיו של גורם לא מתמחה וחסר ניסיון.

ישנן טעויות נפוצות בתפיסת הייעוץ האסטרטגי לחברות. ייעוץ אסטרטגי לחברות אינו אסטרטגיה תקשורתית או יח"צנות, לא מדובר במדיניות או תוכנית פרסום וגם לא בייעוץ ארגוני.

אז מהו ייעוץ אסטרטגי לחברות ומה החשיבות לכל ארגון וחברה לעבור תהליך של גיבוש אסטרטגיה בשלבים שונים, בתדירות התואמת את הענף והתחום בו פועלת החברה?

תהליך הייעוץ האסטרטגי מאפשר למנהלי ובעלי החברה לקחת אתנחתא מהפעילות השוטפת מהמשימות הדחופות והיומיומיות, להסתכל על החברה שבאחריותם ממעוף הציפור, לנתח את הסביבה העסקית והתחרותית שבה הם פועלים במקביל לניתוח הפנימי של החברה ולאתר את החוזקות, החולשות, האיומים וההזדמנויות שבהם יש לטפל בשנים הקרובות. רק ניתוח מקצועי כולל של הסביבה החיצונית בה פועלת החברה, במקביל לניתוח הסביבה הפנימית של החברה, מאפשר לחברה לגבש אסטרטגיה עסקית המאתרת את מנועי הצמיחה לשנים הקרובות.

במסגרת הייעוץ האסטרטגי המבוצע ע"י גורם אובייקטיבי חיצוני, נחשפת הנהלת החברה לממצאים ותובנות חדשים על  תחום הפעילות, הסביבה התחרותית ואף על תפיסת המוצרים/שירותים והחברה שלהם על ידי השוק.  ניתוח הממצאים והתובנות שעולים בצורה סדורה וממוקדת מתהליך האבחון, מאפשר להנהלת החברה לקבל את החלטות בראיה כוללת ומושכלת לגבי עתיד העסק.

בתהליך הייעוץ האסטרטגי יוגדרו השווקים בהם החברה תתמקד, המוצרים והשירותים אותם היא תשווק לשווקים אלו, וההיערכות הארגוניתוהשיווקית הנדרשת.. בתהליך יוגדרו החזון, המטרות והיעדים לפעילות החברה לשנים הבאות, יעדים שאפתנים, אך ריאליים וברי השגה. יעדים אלו חייבים להיתמך בכלים, דרכי יישום ותכניות פעולה מפורטות, שיסייעו למנהלי החברה ביישום.

מהי התדירות המומלצת לארגון לבצע תהליך של תיכנון או ריענון אסטרטגיה?

ישנם ענפים כמו טכנולוגיה ותקשורת  שקצב התפתחות הטכנולוגיה, המגמות, התחרות, עמדות הצרכנים והרגולציה מחייבים חברה הפועלת בתחום לגבש אסטרטגיה עסקית שיווקית בתדירות גבוהה מאד (שנה – שנתיים)

מאידך קיימים ענפים  בתעשייה ובשירותים המסורתיים בהם התפתחות התחום וההשפעות החיצוניות עליו הם איטיות יותר ויש לגבש אסטרטגיה בתדירות בינונית (כל שלוש – ארבע שנים)

לסיכום, ייעוץ אסטרטגי לחברות הינו תהליך הכרחי במהלך התפתחותו של ארגון מדי מספר שנים. במסגרת תהליך זה מגובשת האסטרטגיה העסקית של החברה לשנים הקרובות ממנה נגזרות תכניות פעולה ליישום.

גורם מקצועי ומנוסה המלווה את התהליך מספק להנהלה מידע אובייקטיבי ומקצועי ומסייע בניהול תהליך סדור ואפקטיבי.

 

הילית בן-צבי קורן – מנכ”ל ובעלים הד-און ניווט אסטרטגי, עסקי ושיווקי בע"מ

שיתוף הכתבה